wtorek, 3 lutego 2015

Ile to jest porcja w odchudzaniu? Garść czy garstka, kubek, czy mały kubek, a może filiżanka?

Ten temat ostatnio pojawiał się w naszych klubowych rozmowach, poświęcę mu więc trochę uwagi. 

W Metodzie Równowagi nie liczymy kalorii, a porcje są tak określane, aby łatwo je odmierzyć w warunkach domowych – bez wagi i suwmiarki. Dlatego często są opisane jako szklanka, filiżanka (duża lub mała), kromka (duża lub mała), gruby lub cienki plaster czy wreszcie garść lub garstka. No i tu dla wielu osób zaczynają się schody: ile
to tak naprawdę jest?! Czy garść to ma być moja czy może mojego brata kulturysty? A może mojego synka? Oczywiście, jeśli ktoś chce być bardzo precyzyjny (czy wręcz hiperpoprawny) w odmierzaniu porcji, może się czuć trochę niepewnie i raczej będzie zaniżał owe miary, aby na pewno nie sprzeniewierzyć się misji odchudzania. Ale umówmy się, tak postąpi mniejszość. U większości z nas, smakoszy, od razu niezawodny  mózg-manipulator będzie chciał skorzystać z pewnej swobody interpretacji tak opisanej porcji. I bynajmniej nie będzie oscylował w kierunku ich zmniejszenia. Wiem coś o tym, sama mam w domu arcopalową filiżankę, czy raczej miseczkę z uchem, o pojemności dobrze ponad pół litra! 

 Czy to mała czy duża filiżanka ? – zapytają niektórzy.  Bo u koleżanki widziałam jeszcze większą! Zauważ, że tu już wykraczamy poza kwestie czysto techniczne – nikt rozsądnie myślący nie pomyli filiżanki do herbaty z takim dizajnerskim naczyniem. Chodzi bardziej o naszą wewnętrzną przekorę, chęć targowania się z jakąś zasadą, pokazania, kto tu rządzi. To bardzo ludzkie, ale w Metodzie Równowagi  nie musimy się tak zachowywać. 

Przede wszystkim mamy ogromną grupę DoWOLI, w której żadne porcje, miarki czy kawałki nas nie limitują. Umówmy się, że miarą będzie tu nasz zdrowy rozsądek i… możliwości naszego organizmu. W końcu czy ktoś zje 7 kilo jabłek dziennie tylko dlatego, że są DoWOLI? Albo 3 kilogramy piersi z kurczaka? Porcje ZdrowegoBIAŁKA są w tej grupie oznaczane raczej w tym celu, aby nie zjeść MNIEJ, aby zapewnić swojemu organizmowi wystarczającą codzienną dostawę tego cennego składnika. ZdroweEXTRA i MałeCoNIECO określamy już porcjami. I naprawdę precyzyjne określenie tych porcji znajduje się w naszym podręczniku w specjalnych tabelach. Bardzo często są to odniesienia do standardowych dostępnych w sklepach opakowań, powszechnie stosowanych naczyń czy sztuk, np. orzechów czy migdałów. I naprawdę nie będzie miało większego znaczenia, czy są to akurat trochę większe czy mniejsze migdały, nie w dłuższym okresie. Miary pojemności są określane w taki „domowy” sposób, aby jak najszybciej nauczyć się je stosować bez tych tabel. Jeżeli jednak kogoś kusi, aby je zawyżać albo czuje się zagubiony w świecie ogromnej podaży naczyń o różnych rozmiarach – uściślam:
 
1 szklanka to 200 ml
Mała filiżanka – ok. 100 ml
Średnia filiżanka – ok. 150 ml
Grubość standardowego plastra – taka jak w sklepie, gdy prosimy o pokrojenie sera czy wędliny, nie dodając przymiotnika („cieniutko poproszę” lub: „może być trochę grubiej”)
Grubość kromki – ok. 0,5 cm
Mała miseczka – ok. 100 ml
Garść - własna, raczej domknięta, a nie tak, że aż z niej spada
kieliszek wina - do 150ml
kieliszek mocnego alkoholu - 50 ml
kawałek ciasta - jeśli puchate, nietłuste, np drożdżowe to kawałek tak duży jak 2-3 kromki chleba; jeśli tłusty, kremowy tort to raczej naprawdę mały kawałek, taki ciut grubszy od przezroczystego
1 batonik - 1 sztuka - taki około 30g

Jeżeli trafisz na coś naprawdę podejrzanego o mega kaloryczność i nijak nie  dopasujesz tego do porcji z podręcznika - zawsze 2-3 nieduże kęsy to będzie 1 porcja MCN.
 
I na koniec ważna rzecz: te porcje mają Ci pomóc, a nie ograniczać. Mają Ci pomóc uporządkować sferę jedzenia i uzyskać nad nią kontrolę, a w jakim celu i kierunku tę kontrolę wykorzystasz – zależy tylko od Ciebie. Możesz jej użyć, aby schudnąć – wtedy o wiele ważniejsze i tak będą inne narzędzia, z motywacją na czele. Tak więc porcje traktuj jak przyjaciół, a nie jak strażników. I będzie OK! 

Podręczniki znajdziesz tutaj

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz