wtorek, 28 października 2014

Kaszowe pyszności w Równowadze – część 2

Kontynuujemy przegląd mniej typowych zastosowań dla kaszy. Oczywiście jako zdrowy dodatek do obiadu czy kolacji kasza nadal przewodzi w rankingu zdrowych węglowodanów. I o takim, jak najbardziej typowym, jej zastosowaniu nadal warto pamiętać. Te bardziej wymyślne pozwolą nam jednak zastąpić kaszą inne produkty, mniej korzystne dla naszej Równowagi. A poza tym przecież naszej  kuchni przyda się urozmaicenie.

Miało być bardziej „konkretne”, zaczynamy więc od kotletów.


 
Przepis nr 5 – Kotlety z kaszy gryczanej  
Całość to 8 porcji ZdrowegoEXTRA
 
Składniki:
•    4 filiżanki kaszy gryczanej
•    2 jajka,
•    1 cebula,
•    4 łyżki posiekanej natki pietruszki,
•    szczypiorek,
•    pieczarki (ja daję dużo bo lubię),
•    sól, pieprz,
•    razowa bułka tarta, może być zmieszana z otrębami
•    olej.

Przygotowanie:
Kaszę ugotuj w osolonej wodzie. Cebulę i pieczarki obierz, pokrój drobno i wrzuć na rozgrzaną patelnię  posmarowaną cieniutko olejem (pędzelkiem lub papierkiem). Do miski wsyp kaszę, dodaj natkę pietruszki, pieczarki z cebulą, szczypiorek i jajka. Wszystko dokładnie wymieszaj, doprawiając solą i pieprzem.  Gdy masa będzie zbyt sypka, dodaj trochę bułki tartej.  Z gotowej masy uformuj kotleciki, obtocz je w bułce ułóż na blasze do pieczenia wyłożonej papierem lub folią aluminiową. Piecz w 190 st. C, aż zrobią się rumiane.

Przepis nr 6  –  Pęczak z kurczakiem
Całość to 3 porcje ZdrowegoEXTRA 
 
Składniki:
•    2 szklanki pęczaku
•    mięso z ugotowanej piersi kurczaka
•    1 cebula
•    olej
•    sól, pieprz
•    mały jogurt naturalny
•    100 ml rosołu (może być z dobrej kostki, takiej bez glutaminianu sodu)
•    parmezan (opcjonalnie)
•    dużo zieleniny

Przygotowanie:
Pęczak ugotuj na miękko. Rozgrzej patelnię posmarowaną cieniutko oliwą, dodaj posiekaną cebulę i smaż chwilę. Dodaj pokrojone w drobne kawałki mięso z kurczaka, wlej rosół i jogurt. Wszystko razem duś jakieś 10 –15 minut, aby sos trochę zgęstniał. Teraz dodaj ugotowaną kaszę, przypraw do smaku  i dokładnie wymieszaj.
Przed podaniem  posyp po
siekaną natką pietruszki lub innymi świeżymi ziołami oraz ewentualnie parmezanem.
Przepis nr 7 –  Pęczak z cukinią
Całość to 2 porcje ZE
Składniki:
•    1,5 szklanki kaszy pęczak
•    2 cebule
•    1por
•    1 duża cukinia
•    2 – 3 ząbki czosnku
•    ok. 1,5 litra bulionu warzywnego
•    po pół pęczka natki pietruszki i koperku
•    garść startego parmezanu (opcjonalnie)
•    sól, pieprz
•    oliwa

Przygotowanie:
Pokrój cebulę w kostkę, a białą część pora w półplasterki. Podsmaż oba składniki na patelni popędzelkowanej oliwą. Dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek i kaszę.  Podsmaż całość przez 2-3 minuty. Podlej dwoma chochelkami bulionu i gotuj pod przykryciem. Gdy płyn zostanie wchłonięty, dodaj następną chochelkę. Postępuj tak aż do momentu, gdy kasza będzie prawie miękka. Dodaj wtedy umytą, pokrojoną w kostkę cukinię. Gotuj całość jeszcze przez kilka minut, dolewając w dalszym ciągu bulion. Gdy kasza i warzywa będą miękkie, dodaj posiekane zioła, przyprawy, ewentualnie parmezan. Wymieszaj, przykryj i odstaw na kilka minut. Podawaj ciepłe.
No i jeszcze jeden deser. Jako smakosze lubimy przecież desery.

Przepis nr 8 –  Deser z kaszy gryczanej i twarogu
Całość to 3 porcje ZdrowegoEXTRA 

Składniki:
•    2 szklanki ugotowanej kaszy gryczanej
•    350 g chudego twarogu
•    kilka tabletek stewii lub ksylitolu
•    3 jajka
•    1/2 łyżeczki soli (jeśli kasza nie była solona w gotowaniu)
•    oliwa do wysmarowania formy 

Przygotowanie:
Rozgrzej piekarnik do 200 st. C. Prostokątne naczynie żaroodporne posmaruj cienko olejem za pomocą pędzelka. Wymieszaj kaszę z serem i stewią (ksylitolem). Odstaw na chwilę. Oddziel żółtka od białek. Zmiksuj żółtka aż powstanie jasna piana, a następnie dodaj do nich kaszę z serem. Ubij białka ze szczyptą soli. Delikatnie wymieszaj z pozostałymi składnikami. Rozłóż masę równomiernie na dnie naczynia i wyrównaj wierzch. Piecz w rozgrzanym piekarniku przez 30 minut, aż wierzch będzie lekko rumiany. Po ostygnięciu pokrój w kwadraty.

Chyba już poczuliśmy się nieco zakaszowani? Spokojnie, poza ZdrowymEXTRA, takim jak kasza, mamy jeszcze całe DoWOLI do dyspozycji. Dla urozmaicenia i bez ograniczeń!

8 komentarzy:

  1. Pani Aniu:))
    Bardzo fajny jest przepis nr 5. Brzmi b. smakowicie.
    Jedynie co mnie zastanawia to czy aby napewno wszystkie kotleciki, ktore zrobie to 1 porcja ZE??? Czy wkradł sie błąd??????????

    Kropka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Błąd oczywiście, dziękuję za czujność. Już poprawione :-)

      Usuń
    2. Ja też dziekuję:))

      Usuń
  2. Pani Aniu :) Mi też najbardziej przypadł do gustu przepis nr 5. Czy mogłaby Pani podać wielkość filiżanki w ml. Nie chciałabym aby moja filizanka okazała się zbyt duża :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń
    2. P. Aniu, czy we wszystkich przepisach, jeśli mowa o filiżance, to jest to ok. 120ml, a jesli o szklance, to 200-250ml?

      np. makaron czy ryż jak odmierzać??

      Kropka

      Usuń
    3. Dokładnie tak. Odmierzamy tak samo.

      Usuń