wtorek, 1 kwietnia 2014

MCN, ZE, MRM – co to jest?! Po co się bawić alfabetem? - część 1

Po ubiegłotygodniowej ziemniaczanej uczcie czas na umiejscowienie tego warzywa w Metodzie Równowagi Metabolicznej. Ziemniaki, jak i inne tzw. warzywa mączne (kukurydza czy mniej u nas znane bataty i maniok) w ocenie Metody należą do grupy ZdroweEXTRA.
Pisząc o grupie DoWOLI (7 marca) wspominałam, że cała pozostała (poza tą DoWOLI) żywność – wraz z fastfoodami i innymi ‘ciężkimi grzechami’ większości diet odchudzających – według Metody Równowagi Metabolicznej (w skrócie MRN) znalazła się w dwóch pozostałych grupach – ZdroweExtra (w skrócie ZE)  i MałeCoNieco (MCN). Produkty z tych dwóch grup zostały ‘opisane’ łatwymi do określenia porcjami i aby odzyskać, a potem zachować równowagę metaboliczną (czytaj: zdrowo schudnąć i potem NIE PRZYTYĆ) wystarczy, że nie będziesz w ciągu dnia przekraczać pewnych ilości tych porcji.

Ale po kolei.

ZdroweEXTRA to wszystko, co jest bardzo odżywcze i zdrowe, ale już nieco kaloryczne. ZE to produkty, których w żadnym razie nie powinnaś pomijać w swoim jadłospisie – należą tu między innymi węglowodany, szczególnie złożone, o których już wiesz, że bez nich nie ma ani odchudzania, ani dobrego życia.

A konkretnie co, poza ziemniakami, zaliczamy do ZE? Kasze, brązowy i dziki ryż, naturalne płatki, razowe makarony, razowe pieczywo, tłuste sery, orzechy, pestki i nasiona, suszone owoce, niektóre wyroby garmażeryjne, niektóre słodycze, miód i świeżo wyciskane soki. I te produkty odmierzamy porcjami. Są one określone w bardzo praktyczny sposób: sztuka, kromka (gruba i cienka), paczka, łyżeczka, łyżka, garstka, plaster (gruby i cienki) itp. Szczegółowe wielkości porcji znajdziesz w naszych ‘materiałach pomocniczych’, a przede wszystkim poznasz na spotkaniach Grup Motywacyjnych, przytaczam je też pod przepisami kulinarnymi.

Ostatnia grupa produktów to wszystko, co w ogólnym pojęciu jest niezdrowe i bardzo kaloryczne. Nazwałam ją MałeCoNIECO. To produkty, które dostarczają bardzo dużo energii (czyli znienawidzonych kalorii), ale mają bardzo mało albo nie mają wcale wartości odżywczych. Z fizycznego punktu widzenia możesz się bez nich obejść, ale jako że jesteś istotą nie tylko fizyczną, są Ci też potrzebne. Ponieważ żyjemy w takiej a nie innej rzeczywistości  – otoczeni bułeczkami, batonikami, chipsami, pralinkami i pizzą – całkowite zrezygnowanie z tych smakołyków oznaczałoby życie dziwaka. Z reguły nie chcemy być dziwakami, nie chcemy odstawać w negatywny sposób. Ponadto jako dorośli ludzie, nie chcemy, aby ktoś nas łapał za rękę i mówił ‘Nie wolno !’.

W grupie MałeCoNIECO są między innymi: cukier, biała mąka, większość tłuszczów, słodycze (cukierki, batoniki, ciasta), tłuste mięsa, wędliny, wszelkie panierki i gotowe dressingi, przetwory owocowe, dosładzane soki i syropy, fastfoody i wiele innych.

Czasami nas kusi, żeby się zawziąć, ‘wykazać silną wolę’, ‘nie pobłażać sobie’  i zrezygnować tych – z biologicznego punktu widzenia zbędnych – słabostek. Błąd. I jeszcze raz błąd. Z psychologicznego punktu widzenia MCN jest niezastąpione. Wiemy, że próby podzielenia człowieka (w tym wypadku Ciebie samej) na tyko fizis lub tylko psyche są z góry skazane na niepowodzenie, nie możesz się zredukować tylko do układu trawiennego, wyłączając mózg i uczucia – dlatego nie rezygnuj z MCN. W przeciwnym razie któryś element w cudownie skomplikowanym projekcie ‘człowiek’ się posypie. I wtedy z odchudzania i tak będą nici.

Stosowanie Metody Równowagi Metabolicznej w jedzeniu to przypilnowanie, żeby w całodziennym menu znalazło się dużo produktów DoWOLI (w tym co najmniej  3 porcje ZdrowegoBIAŁKA i 3 razy po pół talerza warzyw lub owoców) , maksymalnie 2 porcje ZdrowegoEXTRA i 1 do 3 porcji MałegoCoNIECO. Można tu trochę ‘pohandlować’, tzn. zamieniać porcje MCN na dodatkowe porcje ZE (no i oczywiście zawsze na dowolną liczbę porcji DoWOLI). W drugą stronę to jednak nie działa :-)

Ważne jest, że pewne tradycyjnie określane grupy produktów – np. pieczywo, słodycze, nabiał, mięsa i wędliny  – w Metodzie Równowagi Metabolicznej znajdują się w różnych grupach. Pełnoziarniste pieczywo, razowe makarony, grube kasze to ZE, ale białe bułeczki, grzanki, jasny chleb to już MCN. Większość słodyczy to MCN, ale owsiane ciasteczka czy razowe słodkie placuszki, ciemna czekolada i miód to ZE. Podobnie jest z nabiałem, niesłodzony i chudy lub półtłusty to DoWOLI – część to ZE, ale desery mleczne, tłusta śmietana – to już MCN. Że nie wspomnę o mięsie i wędlinach – tu część z nich, jako ZdroweBIAŁKO należy do grupy DoWOLI, ale także znaczna część – np. salami, kabanosy, boczek, drób ze skórą czy jagnięcina to już MCN. 

Trudne? Skomplikowane? Zaufaj mi, tylko w pierwszym momencie. Te podziały są intuicyjne, po kilku dniach (no, dla opornych po 2 tygodniach :-) nie będą Ci potrzebne żadne pomoce, najwyżej dla potwierdzenia Twojej intuicji albo precyzyjnego określenia porcji.  

A jak się tego nauczyć? W piątek trochę o tym więcej :-) Do zobaczenia, a raczej, do przeczytania:-)

P.S.
Szczegóły Metody Równowagi Metabolicznej znajdziesz na www.klubrownowagi.pl lub w podręczniku Metody



8 komentarzy:

  1. Jak się dowiedzieć o szczegółach czy Pani Odpisuje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, najprościej kupić nasz podręcznik lub przyjść na spotkanie Klubu, ewentualnie Grupa VIDEO przez Internet. Szczegóły:
      http://klubrownowagi.pl/grupy
      http://klubrownowagi.pl/materialy/nasze-ksiazki-i-pomoce/

      Zgłoszenia: klub@klubrownowagi.pl

      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. no Pani Aniu, teraz to Pani naprawdę namieszała ;-), zburzyła Pani moje znane podziały jedzeniowe. Trzymam za słowo, że te z metody Równowagi są do ogarnięcia i niecierpliwie czekam na cd. Aha, przepisy niezmiennie bardzo, bardzo smaczne i takie... z głową. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że nie namieszałam, tylko uporządkowałam :-)

      Usuń
  3. A czy są jakieś tabelki gdzie co należy do tego "alfabetu"? Zosia K.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobnie, jak odpisałam p. Karinie:
      najprościej kupić nasz podręcznik lub przyjść na spotkanie Klubu, ewentualnie Grupa VIDEO przez Internet. Szczegóły:
      http://klubrownowagi.pl/grupy
      http://klubrownowagi.pl/materialy/nasze-ksiazki-i-pomoce/

      Zgłoszenia: klub@klubrownowagi.pl

      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    2. Gdzie kupić podręcznik?
      ewa

      Usuń
    3. Proszę o e-maila na klub@klubrownowagi.pl

      Usuń