piątek, 21 marca 2014

Nie rozpędzaj się na ‘zdrowej diecie’ …i jednak trochę o kaloriach :-)

Zdarza się, że chcąc zadbać o siebie przestajemy kupować spożywcze ‘trucizny’ – bardzo słusznie ! – i przechodzimy na tzw. zdrową dietę. I ni stąd ni zowąd… tyjemy. Dlaczego?

 Częstym sprawcą tego niepożądanego efektu jest miód. Dlaczego? Bo używamy go, automatycznie zastępując nim cukier, często nie znając (albo ‘nie pamiętając’) o jego szczególnych właściwościach.
 
A miód ma różnych właściwości wprost mnóstwo.

 Najpierw same zalety.

Jako produkt naturalny na pewno jest dużo cenniejszy i zdrowszy dla naszego organizmu niż cukier, wysoko przetworzone dosładzacze spożywcze czy toksyczne wręcz sztuczne słodziki. Poza wspaniałym smakiem miód dostarcza wielu cennych substancji, które czynią z niego niemal lek. Na pewno jest produktem ze wszech miar pożądanym. Stanowi swoisty zastrzyk energii. Zawiera tzw. cukry proste, wchłaniane bezpośrednio do krwi – glukozę, fruktozę i maltozę. To decyduje o jego właściwościach wzmacniających. Miód jest
więc cennym produktem zwłaszcza dla ludzi wyczerpanych pracą fizyczną czy umysłową. Zaleca się spożywanie miodu m.in. sportowcom, alpinistom, płetwonurkom. Działa też odtruwająco, czy mądrzej: detoksykacyjnie, chroniąc w pewnym stopniu przed działaniem zanieczyszczonego środowiska oraz obniżając toksyczne działanie alkoholu, nikotyny i innych używek. Obniża ciśnienie i poprawia krążenie krwi (to dzięki acetylocholinie) oraz działa ochronnie na wątrobę (to z kolei sprawia cholina, która także zwiększa wydzielanie żółci). Jony metali zawarte w miodzie pobudzają produkcję czerwonych ciałek krwi i hemoglobiny. Enzymy wspomagają metabolizm. Miód działa też antybakteryjnie i przeciwzapalnie, oczyszczająco oraz przyspiesza odnawianie komórek. Badania wykazały, że u dzieci spożycie miodu wzmaga rozwój umysłowy i zwiększa odporność na choroby.

Na razie same plusy!

Ale…

No właśnie! Jest to jeden z tych produktów, które, chcąc schudnąć lub nie utyć, musisz ‘kochać mądrze’, po prostu uwzględniać też jego inne cechy. 

 
Po pierwsze – pamiętaj o kaloryczności miodu – jest dwa razy wyższa niż kaloryczność cukru. Mówiąc prościej – jego ‘siła rażenia’ jest podwójna. Łyżeczka cukru  (taka jak na zdjęciu) ma ‘tylko’ 20 kcal,  a taka sama łyżeczka miodu – 40 kcal. A lejąc miód do owsianki, na naleśniki, placuszki, zdrowe płatki bardzo łatwo polać ilość kilku łyżeczek i 200 kcal zjeść zupełnie nieświadomie, będąc przekonanym, że ‘robimy sobie dobrze’.
Po drugie – używaj miodu tam, gdzie nie traci swoich cennych właściwości, czyli naprawdę pomaga. Miód jest wrażliwy na temperaturę, już w powyżej 40 st. C jego właściwości ‘zdrowotne’ ulegają dezintegracji, a on sam staje się takim podwójnie kalorycznym cukrem. Czyli ciasto z miodem – owszem, pewnie smaczniejsze, ale nic poza tym, za to bardziej tuczące. Nie jest to najlepszy produkt na odchudzanie.

Będąc na ‘zdrowej diecie’ mamy jeszcze kilka takich pułapek: razowe pieczywo – bardziej kaloryczne niż białe, tak samo zdrowa kasza jedzona zamiast dużo mniej zdrowych frytek. Suszone owoce i orzechy mają więcej kalorii niż landrynki i tyle samo co czekolada. Ciemna czekolada nie ma mniej kalorii niż jasna. Oczywiście jedząc razowe pieczywo, kaszę, ciemną czekoladę, miód, orzechy i suszone owoce dostarczamy sobie więcej składników odżywczych, nie trujemy się wysoko przetworzoną spożywczą chemią. Ale mając mocne poczucie słuszności – ‘postępuję mądrze i odpowiedzialnie’ – łatwo się rozpędzić, dać sobie całkowite przyzwolenie na dowolnie duże ilości tych zdrowych, ‘słusznych’ produktów.

I to jest ta pułapka. Odżywiamy się co prawda dużo zdrowiej, ale często w fałszywym przekonaniu, ze to wystarczy także, żeby nie utyć.

W Metodzie Równowagi Metabolicznej uwzględniam to. Miód, jak i pozostałe wymienione zdrowe produkty, to ZdroweEXTRA lub MałeCoNIECO, a produkty z tych grup musimy już sobie mądrze racjonować. Jak? Napiszę o tym niebawem.

Używaj miodu, na pewno przyniesie Ci to wiele korzyści, ale aby Ci służył,  kochaj go mądrze – tak jak ludzi :-)

P.S.
Szczegóły Metody Równowagi Metabolicznej znajdziesz na www.klubrownowagi.pl lub w podręczniku Metody

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz